Khamis, November 13, 2008

HASILNYA..

Rabu, 6 Februari 2008

Sekarang ni susulan daripada projek Norazlan Ahmad & Ilshah Shahbir pada 29 & 30 Disember 2007 yang lalu, telah wujud satu suasana seni di Johor Bahru sebagaimana yang kami harapkan. Sehingga kini, pada setiap hari Sabtu & Ahad kami berkumpul & berkarya di Hutan Bandar tersebut.

Aktiviti kami adalah berkarya & cuba mendekatkan masyarakat dengan hasil seni. Bagi kami yang penting kami dapat berkarya & masyarakat dapat mendekati & mendalami dunia seni kami. Kini pelukis Hutan Bandar telah ada seramai 16 orang. Kami terdiri daripada pelbagai tahap profesional, amatur, pelajar & peminat seni di Hutan Bandar tersebut. Hasrat kami, Hutan Bandar akan menjadi destinasi riadah seni, sesiapa pun boleh bersama kami berkarya & berkongsi ilmu dan minat. Malah boleh juga cuba untuk menjual karya sebagai percubaan untuk melihat respon khalayak terhadap karya. Sedikit sebanyak dapat memangkin diri untuk terus berkarya.

Kami telah membuat perjanjian dengan pihak Majlis Bandaraya JohorBahru supaya kami bebas berkarya dan menjual karya secara percuma.

Inisiatif yang kami ambil ialah :

1) meminta kebenaran pihak berwajib supaya tempat itu menjadi tempat pelukis berkumpul secara percuma.

2) melakukan hebahan & promosi supaya semua pelukis & juga masyarakat menganggap Hutan Bandar adalah tempat pelukis meluahkan aspirasi seninya. Tentang siapa pelukis yang akan ke sana , bila pelukis hendak melakukan demonstrasi, itu adalah inisiatif pelukis itu sendiri.

Komuniti Pelukis Hutan Bandar

itu hanyalah membawa maksud tempat pelukis berkumpul dengan satu hasrat & cita-cita yang sama. Apa aktiviti yang hendak dibuat terpulanglah kepada pelukis itu sendiri. Apa yang penting tempatnya dah ada.

Demonstrasi pada hari Sabtu & Ahad

itu terpulang kepada mana-mana pelukis pun untuk melakukannya di Hutan Bandar secara individu. Bebas tanpa perlu meminta izin sesiapa. Cuma apabila ada program yang dianjurkan kami, selalunya kami akan mempelawa pelukis-pelukis untuk berkumpul & secara berkumpulan membuat demonstrasi secara formal dengan makluman pihak MBJB, sebagaimana yang pernah kami buat sebelum ini.

Tiada ulasan: