Rabu, Februari 25, 2009

Dalam Kenangan : ALLAHYARHAM DATO' IBRAHIM HUSSEIN (13 Mac 1936 - 19 Februari 2009)

Jam 4.30 pagi di Pantai Medical Centre, KL pada hari Khamis, 19 Februari 2009 telah pergi buat selamanya Pelukis Tersohor Negara, Allahyarham Dato' Ibrahim Hussein akibat masalah jantung. Jenazah telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Kiara, KL pada petang hari yang sama.

Penerima Tokoh Melayu Terbilang sempena ulang tahun UMNO yang ke-61 ini merupakan perintis & pejuang di dalam dunia seni lukis. Karyanya begitu bersih, teliti & berdisiplin. Sifatnya yang sangat merendah diri & tidak pernah jemu mencurahkan idea di dada kanvas, menjadikannya sangat dihormati & menjadi role model kepada pelukis2 muda.

Kejayaannya pula bukan sahaja diukir di dalam negara malah diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan anugerah & siri pameran solo selain mempunyai galerinya sendiri.


Sebagai penghargaan, Balai Seni Lukis Negara meletakkan sebuah karya Allahyarham iaitu Genting (78) di pintu masuk utama. Sebuah pameran tribute juga bakal diadakan.

Semoga roh Pelukis Tersohor Negara, Allahyarham Dato' Ibrahim Hussein ditempatkan di kalangan para solihin & dicucuri rahmat oleh Allah SWT hendaknya. Al Fatihah.

3 ulasan:

Syafiq Afifi berkata...

semoga berjaya

KOMUNITI PELUKIS HUTAN BANDAR berkata...

TQ syafiq! anda juga moga berjaya :)

galeri seni muar berkata...

mari ke GALERI SENI MUAR , blog kami , galerisenimuar.blogspot.com